Elektrische mobiliteit is nu een van de belangrijkste economische uitdagingen voor veel bedrijven. Hoe gaat u om met de kansen en verplichtingen die elektrisch rijden met zich meebrengt?
Je merkt het op straat en op de snelweg: er rijden steeds meer elektrische auto’s rond. En nu zijn ook de bedrijfswagenvloten aan de beurt! Het milieu en het klimaat laten ons gewoon geen andere keuze. Bijvoorbeeld in Frankrijk zijn privéauto’s en bedrijfswagens samen verantwoordelijk voor bijna 30% van de uitstoot van broeikasgassen. De Europese overheid – en dus ook de nationale regeringen – willen daar iets aan doen. Ze passen hun reglementeringen aan om de CO2-uitstoot tegen 2030 te verlagen en tegen 2050 klimaatneutraal te functioneren. Dit betekent dat sectoren als distributie, pakjesleveringen, technische dienstverlening en de bouw zullen moeten overschakelen op elektrisch rijden. Ook in België gaan we die weg op. Een wet bepaalt dat de steun voor bedrijfswagens met verbrandingsmotor geleidelijk zal wegvallen.
Anticiperen op verandering of ze ondergaan
Dat de omschakeling naar elektrisch rijden er komt, staat vast. U kunt dus beter meteen initiatieven nemen om te profiteren van allerlei stimulansen (fiscaliteit, premies enz.) in plaats van vrede te nemen met het groeiende aantal obstakels (boetes, CO2-normen, lage-emissiezones, enz.). Ook de constructeurs halen alles uit de kast om nieuwe, krachtigere modellen te lanceren: van de Volkswagen e-Crafter tot de Renault Master Z.E., zonder de Nissan e-NV200, Mercedes eVito, Maxus EV80 of Iveco Daily Electric te vergeten. Het groeiende aanbod zou op termijn de prijzen moeten doen zakken. Volgens experts van BloombergNEF zouden elektrische voertuigen (die nu 20 tot 30% duurder zijn) zelfs voordeliger worden dan diesel- of benzinemodellen.
Voordelen bij het gebruik
De omschakeling naar elektrisch transport vertoont allerlei pluspunten. Het belangrijkste is ongetwijfeld de daling van de uitstoot van broeikasgassen. Het milieu vaart er dus wel bij, maar er is meer. Elektrische voertuigen gaan efficiënter om met energie, zijn voordeliger in het gebruik, hebben minder onderhoud nodig, kunnen decentraal energie opslaan, genieten financiële ondersteuning en een uitstekende fiscale aftrekbaarheid, enz. Maar hoe zit het met hun rijbereik, de zwakke plek van elektrische mobiliteit? Gelukkig worden de batterijen steeds krachtiger (en minder duur). Europa heeft ook aangekondigd dat het tegen 2025 over een miljoen laadpalen wil beschikken. Nog een andere vraag houdt de beleidsmakers bezig: hoe gaan onze landen voorzien in de groeiende stroombehoefte?
Eerste stappen naar een elektrische bedrijfswagenvloot
Dit is een omvangrijk en complex project dat alleen kan slagen met een totaalvisie op de energietransitie van uw bedrijf. Elke strategische beslissing moet steunen op zorgvuldig onderzoek en een strakke planning om uw mobiliteit op lange termijn uit te tekenen. Maar er is
ook goed nieuws: telematica-tools voor vlootbeheer kunnen u helpen met een diagnose voor de omschakeling naar elektrisch rijden! U bent er zelfs optimaal mee gewapend om de juiste beslissingen te nemen. GPS-bakens aan boord van uw voertuigen bezorgen u waardevolle informatie over het rijgedrag van uw bestuurders, het gebruik van uw voertuigen, hun geolokalisatie en trajectanalyses. Met al deze gegevens verfijnt u uw analyse door rekening te houden met uw doelstellingen op korte en lange termijn, de structuur van uw vloot, het mobiliteitsprofiel van uw bestuurders, hun behoeften en gewoonten, uw huidige infrastructuur, enz.
En als u alle data hebt verzameld? Dan hebt u een duidelijk beeld van de oplossingen die nodig zijn voor uw elektrische mobiliteit: welke voertuigen, laadpalen, andere infrastructuur, enz. De omschakeling is doorslaggevend voor uw imago en de overlevingskansen van uw bedrijf. En last but not least: denk eraan dat de vrij lange huidige terugverdientijd (ROI) steeds korter wordt naarmate er meer elektrische modellen op de markt komen en de prijzen dalen. De mobiliteitstoekomst ziet er dus goed uit!