De positieve trend op de Europese automarkt zette zich ook in augustus voort en markeerde de dertiende opeenvolgende maand van groei in registraties, met 904.509 geregistreerde voertuigen, een stijging van 20,7% ten opzichte van het cijfer van 749.388 in augustus 2022 (maar nog steeds -16% ten opzichte van augustus 2019).
Over de eerste acht maanden van het jaar is het positieve saldo +17,9% met 8.516.943 registraties, vergeleken met 7.226.618 in januari-augustus 2022 (-21,4% vergeleken met dezelfde periode in 2019).
Dat blijkt uit de laatste enquête van UNRAE (Union nationale des représentants étrangers de véhicules automobiles).
In augustus noteerden de vijf belangrijkste markten allemaal groei: Italië noteerde een stijging van 11,9%, maar Duitsland presteerde het best met een groei van 37,3%, gevolgd door het VK met +24,4% en Frankrijk met +24,3%. Spanje ten slotte eindigde met +7,8%. Over de eerste acht maanden werd de grootste groei genoteerd in Spanje (+20,5%), gevolgd door Italië (+20,2%), het VK (+20,0%), Frankrijk (+16,6%) en Duitsland (+16,5%). Wat het aantal registraties betreft, staat Italië op de vierde plaats, zowel in augustus als in de eerste acht maanden.
Wat plug-in auto’s (PEV’s) betreft, valt de Italiaanse markt in augustus nog steeds op als hekkensluiter onder de vijf markten, met een gedeeltelijk hersteld aandeel van 9,1% in totaal, d.w.z. 5,0% voor batterijaangedreven EV’s (BEV’s) en 4,1% voor PHEV’s (Plug-in Hybride Voertuigen), Dit is heel anders dan in Duitsland (BEV 31,7% en PHEV 5,3%, sterk gedaald door de uitsluiting van stimuleringsmaatregelen vanaf januari), Frankrijk (BEV 17,3% en PHEV 8,4%), het VK (BEV 20,1% en PHEV 7,7%) en Spanje (BEV 6,4% en PHEV 6,0%). Op de totale Europese markt in augustus waren BEV’s goed voor 21,7% (+8,7 punten), terwijl PHEV’s goed waren voor 7,5% (-0,8 punten).
De situatie was hetzelfde in de eerste acht maanden, toen Italië de laatste plaats innam met een aandeel van 3,9% voor BEV’s en 4,6% voor PHEV’s, terwijl in Duitsland, In Duitsland vertegenwoordigen BEV’s 18,6% en PHEV’s 5,6%; in Frankrijk BEV’s 15,4% en PHEV’s 8,9%; in het VK BEV’s 16,4% en PHEV’s 6,8%; en in Spanje BEV’s 4,8% en PHEV’s 6,3%. Op de totale Europese markt hebben BEV’s een marktaandeel van 15,1% (+3,5 punten) en PHEV’s 7,4% (-0,9 punten).
Zelfs de meest conservatieve schattingen suggereren dat in 2040 ongeveer driekwart (75%) van de nieuw verkochte auto’s wereldwijd volledig elektrisch zal zijn. De weg vooruit is dus duidelijk.