Alle nieuwe motorvoertuigen die in de Europese Unie verkocht worden, moeten sinds juli 2022 voorzien zijn van een zwarte doos die voertuiggegevens opslaat net vóór, tijdens en na een ongeval. Ook een camera in het voertuig die trajecten en verkeerssituaties filmt, zou verplicht kunnen worden.
“Om het aantal doden en zwaargewonden tot een minimum te beperken, moet een aantal nieuwe technologieën worden ingevoerd”, zo staat te lezen in Verordening 2019/2144 van het Europees Parlement. Constructeurs moeten van de Europese Unie in totaal 30 technologische systemen in hun voertuigen aanbrengen om de verkeersveiligheid te vergroten. De zwarte doos is er één van.
Wat is verplicht en voor wie?
De nieuwe Europese Verordening geldt vanaf dit jaar voor alle nieuwe motorvoertuigen: auto’s, bestelwagens, vrachtwagens, autocars, enz. En vanaf 2024 ook voor tweedehandsvoertuigen. Het zijn de eigenaars van het voertuig – zowel particulieren als bedrijven – die moeten nagaan of hun voertuig voldoet. Bij de 30 verplichte systemen zitten ook een aantal rijhulpsystemen of ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) die we al kennen van zelfrijdende auto’s. ADAS gebruiken sensoren om de omgeving, het voertuig zelf en de toestand van de bestuurder waar te nemen. Denk aan vermoeidheidsdetectie, noodremsystemen, een adaptieve snelheidsregelaar, bandendrukbewaking, dodehoekassistent, enz.
En nog een ander systeem is nu verplicht: een gegevensrecorder voor incidenten (bv. aanrijdingen). Een dergelijke “zwarte doos” registreert essentiële informatie kort vóór, tijdens en onmiddellijk na een botsing (snelheid, remmen, of de veiligheidsgordel(s) werden gebruikt, motortoerental, acceleratie, enz.). Volgens het Europees Parlement worden de geanonimiseerde gegevens alleen gebruikt om de verkeersveiligheid te verbeteren en na te gaan of de genomen maatregelen efficiënt zijn.
En slimme camera’s?
Het valt te verwachten dat ook zogeheten dashcams, digitale cameraatjes aan boord van een voertuig, binnenkort verplicht zullen zijn, omdat ze zoveel voordelen bieden. Aan de hand van de opgenomen beelden is immers goed te zien hoe het ongeval zich heeft voorgedaan. De beelden zijn ook prima bewijsmateriaal, bijvoorbeeld voor de verzekering. Sommige camera’s kunnen dankzij artificiële intelligentie risicovol rijgedrag herkennen en de bestuurder waarschuwen. Ideaal om het aantal aanrijdingen en inbreuken te verlagen!
Slimme camera’s zijn momenteel in België nog niet verplicht, maar natuurlijk wel toegelaten om uw vloot te beveiligen. Het enige waar u op moet letten is dat u de privacyregels niet overtreedt. Als leidinggevende dient u de GDPR-regels na te leven. Dat betekent onder andere dat u uw chauffeurs meldt dat u slimme camera’s installeert en dat u na een tijd de opnames van het verkeer en de cabine wist. De beelden zijn niet rechtenvrij. En als uw chauffeurs ook in het buitenland rijden, moet u de wettelijke gebruiksvoorschriften van het land in kwestie naleven.