Hoe kunnen post- en koerierdiensten nog efficiënter functioneren? Met digitale tools! Voor een vlotter beheer van voertuigen en personeel zijn die onmisbaar.

Vrijwel alle bedrijven in de transport- en bezorgingssector kampen met dezelfde problemen wanneer het gaat om het beheer van bezorgers en voertuigen. Hoe verhogen ze de efficiëntie van hun activiteiten? Een kapitale vraag, want ze heeft een grote impact op de kostenstructuur, klanttevredenheid, omzet en rentabiliteit van het bedrijf. Om efficiënter te functioneren zijn technologie en heel veel data onmisbaar geworden. Ze maken het immers mogelijk om alle activiteiten te optimaliseren, te organiseren (trajecten, arbeidstijd, enz.), te plannen (rondes, voertuigen, personeel, enz.) en in real time te controleren. En zeker in de post- en pakjessector geldt dit even goed voor KMO’s als voor de grote spelers.

Spelers van morgen en logistiek 4.0

Nu het uitreiken van brieven sterk is teruggelopen, hebben postbedrijven zich op de pakjesbedeling gestort. Deze activiteit groeit pijlsnel door het groeiende succes van e-commerce. Sommige bedrijven zijn zelfs op buitenlandse markten actief en leveren dagelijks honderdduizenden tot zelfs miljoenen pakjes. Dat al deze groepen hun strategische plannen opbouwen rond logistiek 4.0 is absoluut geen toeval. Technologie speelt een doorslaggevende rol in de sorteercentra en op de weg om te voorzien in de groeiende behoefte aan traceerbaarheid en realtime goederenopvolging. En bovendien om de productiviteit te verhogen en de afgesproken termijnen met steeds grotere precisie na te leven.

Uitdagingen aangaan met digitale technologie

De grote spelers in de sector van de pakjesbedeling zetten in op artificiële intelligentie en robots om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen. Alleen zo kunnen ze de hevige concurrentiestrijd overleven. Geen bedrijf ontsnapt aan deze economische context! Ze moeten nieuwe technologieën invoeren om efficiënter te presteren: (steeds kortere) termijnen naleven, goederen beveiligen, rondes plannen, pakjes in real time traceren, transparantie en communicatie verbeteren, reglementaire verplichtingen nakomen, enz. Om aan al deze eisen te voldoen zijn betrouwbare en onmiddellijk beschikbare data essentieel. Uw fleetmanagers moeten immers overal een vinger aan de pols houden en snel en efficiënt beslissingen nemen.

Nu al maakt technologie heel veel mogelijk:

  • Uw goederen beschermen en in real time traceren.
  • Permanent uw bestuurders en voertuigen geolokaliseren met GPS-bakens en RFID- of Bluetooth-tags.
  • De prestaties van uw medewerkers monitoren en erover rapporteren.
  • Meldingen en waarschuwingen produceren voor een flexibele en efficiënte opvolging.
  • Zoveel mogelijk relevante data verzamelen en analyseren, over uw voertuigen, uw bestuurders en hun prestaties, voor kostenoptimalisatie, dispatching, beveiliging en onderhoud.

Gerelateerd nieuws

05/11/2024
Targa Telematics, een van de wereldleiders op het gebied van IoT en digitale oplossingen voor verbonden mobiliteit, kondigt de nieuwe naam van haar…