De mobiliteit van uw werknemers maakt de opvolging en de administratieve taken steeds complexer. De oplossing? Digitale tools om prestatiegegevens te verzamelen …
Respecteren uw werknemers de werktijden? Hoeveel tijd zijn ze onderweg geweest of hebben ze bij een klant doorgebracht? Zijn er afwezigheden op een bepaalde werf? Als u op deze vragen geen antwoord hebt, komt dat omdat het beheer van uw mobiel personeel niet optimaal verloopt: planning van de prestaties, berekening van de lonen, voldoen aan de reglementaire verplichtingen, … Dankzij gesofisticeerde tools kunt u echter de controle over uw human resources behouden … met belangrijke voordelen als resultaat!
1. Volg uw mobiele teams op de voet
Denkt u dat het onmogelijk is om uw chauffeurs onderweg of uw werknemers op de werf te laten badgen? Dankzij technologie kan dat vandaag perfect! Het volstaat om uw voertuigen uit te rusten met een digitaal accessoire waarmee de chauffeur en zijn passagiers zich aan het begin en het einde van de werkdag kunnen aan- en afmelden. Hetzelfde geldt voor werven, waar u een mobiele prikklok kunt installeren. Ten slotte zijn er ook erg doeltreffende smartphone-applicaties waarmee zowel de teamleider als elke technicus via zijn mobiele telefoon kan badgen.
Wilt u ook in real time de positie van uw werknemers kennen, zodat u hen beter kunt aansturen? Installeer dan tracking- en identificatiesystemen in hun voertuigen. Op die manier verzamelt u cruciale gegevens, zowel voor de managers als voor de HR-afdeling.
2. Bereken de werktijd in een oogopslag
Deze digitale tools besparen u tijd … en dus ook geld! U verzamelt namelijk automatisch alle gegevens over de prestaties van elke werknemer (begin en einde van de werkdag, verplaatsingen, …). U verliest geen tijd meer met het napluizen van informatie: alles is gecentraliseerd en verbonden met uw interne software. De gegevens worden ook geanalyseerd en gecorrigeerd door een algoritme om de kwaliteit ervan te garanderen en te voldoen aan uw interne regels. Er zijn tal van voordelen:
- De administratieve taken zijn eenvoudiger dan ooit.
- Alles is duidelijk voor iedereen: geen discussies meer over overuren of verplaatsingskosten.
- Uw medewerkers zijn geëngageerd en respecteren hun werktijden.
- De teammanagers beschikken over doeltreffende hulpmiddelen om het werk te organiseren.
- De facturering van prestaties aan klanten verloopt geautomatiseerd, aangezien alles meteen ter plaatse wordt berekend.
3. Verzamel informatie om de lonen te berekenen
Op basis van de verzamelde gegevens kunt u de lonen van uw werknemers correct en eenvoudig berekenen. En dat bespaart uw HR-afdeling tijd en geld! Extra troef? U hebt een duidelijk zicht op de budgetten en middelen die voor elke klant worden aangewend. Uw facturatie was nog nooit zo eenvoudig …
4. Bereken de mobiliteitspremies
Deze verplichting geldt voor bedrijven in de Belgische bouwsector. Behoort u daartoe? Dan weet u als geen ander hoe vervelend het is om deze ‘compensatie’ te bepalen die elke werknemer krijgt voor zijn verplaatsingen tussen zijn woonplaats en de werf. De berekeningsmethode houdt rekening met verschillende wettelijke parameters: passagier of bestuurder, aantal afgelegde kilometers, verschillende werven doorheen de dag, … Alles wordt eenvoudiger dankzij de digitale tools en de verzamelde gegevens, aangezien u in enkele muisklikken over de informatie beschikt.